Lucie Schaap Maaike Bijnsdorp
Actress
Amsterdam: De Bezige Bij, 2020
318 p.
9789403186009 (paperback)

Een grote Ierse ramp

Ierse literatuur. Hardvochtige moeders voerde Anne Enright al op in De samenkomst en Het groene pad. In Actrice raakt een getroebleerde actrice en moeder verstrikt in een web van fantasie, leugens en realiteit. Een happy end is haar niet gegund.

Katherine O'Dell was 10 toen ze in 1938 voor het eerst op een podium stond, 18 toen ze de Ierse bühne en daarna Broadway veroverde, 20 toen ze schitterde op het witte doek in Hollywood, 24 toen ze een kind kreeg, Norah, en 25 toen haar filmcarrière afgelopen was. Ze zette haar toneelcarrière voort in Ierland, schoot in 1980 een filmproducer in de voet, werd opgenomen in een psychiatrische inrichting en stierf zes jaar later. Dat waren de feiten. Maar hoe was Katherine O'Dell echt, als vrouw, als moeder?

Norah krijgt de vraag constant. Onder meer van een jonge journaliste, die O'Dell wil neerzetten als - o tempora! o mores! - een groot Iers feministe. Maar zo herinnert de dochter het zich niet. Vijfentwintig jaar na haar dood schrijft Norah, een romancière, dan maar zelf het verhaal van haar moeder, dat van 'een grote Ierse ramp'. Dat verhaal is Actrice, de jongste roman van de Ierse schrijfster Anne Enright.

Verborgen schat

Norah spit …Lees verder

Uit de schijnwerpers

Vanuit de coulissen probeert Anne Enright een actrice te doorgronden. Helaas tuimelt ze zelf de orkestbak in.

Leven in de schaduw van een ster, het is geen pretje. Ook al is die ster al lang uitgedoofd, de halo blijft nagloeien. Norah groeide op als de dochter van de wereldberoemde actrice Katherine O’Dell en sleept die erfenis nog steeds met zich mee. Geen dag gaat voorbij of ze wordt herinnerd aan de schoonheid van haar moeder – ‘Je hebt haar ogen’, is een zinnetje dat zelfs bij de bakker op haar wordt afgevuurd. Nadat de zoveelste journaliste aan haar bel heeft gehangen, besluit ze, op aangeven van haar man, om dan zelf maar een biografie van haar moeder te schrijven. Daarbij heeft ze een dubbele agenda: ze wil eindelijk ook achterhalen wie haar echte vader is. Dus schuimt ze de wereld en haar archieven af in de hoop het mysterie van haar verwekker te ontrafelen.

Katherine O’Dell, in Londen geboren, presenteerde zich als een oer-Ierse grande dame, een rol die haar een paar Hollywoodfilms opleverde maar haar later ook in de problemen zou brengen. Hoe …Lees verder

Na een wat moeizaam verlopen interview probeert een ervaren auteur zelf een boek te schrijven over haar overleden moeder, de beroemde Ierse actrice Katherine O’Dell. Haar uitgangspunt is de vraag wanneer een actrice zichzelf is, of een rol speelt. Enkele jaren voor haar overlijden wordt Katherine waanzinnig en schiet haar producer in zijn voet met een geladen toneelpistool, waarna ze opgenomen wordt in een inrichting. Norah, de dochter en auteur, beschrijft in een terugblik het schrijfproces van de biografie. Ze beseft niet te weten wie haar vader is, en gaat op onderzoek uit. Ze heeft nu de leeftijd waarop haar moeder stierf, en lijdt in tegenstelling tot haar moeder, een stabiel (huwelijks) leven. Maar ook zij speelt net als ieder mens soms een rol. Het is een boeiend dubbelportret geworden, waarin Norah zowel op zoek is naar zichzelf, als naar de vrouw die haar moeder was. Dit is de zevende roman van de succesvolle Ierse auteur (1962), van haar verschenen o.a. ‘De samenkomst’ (200…Lees verder

Mijn moeder, ster-actrice

Opnieuw schrijft Anne Enright vol compassie over familieleden die niet met en niet zonder elkaar kunnen.

Norah - verteller in 'Actrice' - is schrijver, maar allereerst dochter van Katherine O'Dell. Ooit de beroemdste actrice van Ierland, later vooral bekend omdat ze haar impresario in de voet schoot, in een gesticht terechtkwam, en nooit meer opkrabbelde. Maar ook voor die tijd was Katherine al heel iemand anders dan de buitenwereld dacht, of mocht weten. "In de eerste tien jaar van mijn leven gooide mijn moeder haar verleden weg en maakte ze ik weet niet hoeveel mogelijke toekomsten zoek", zegt Norah.

Schrijver Anne Enright (Dublin, 1962) acteerde zelf korte tijd alvorens te gaan schrijven, en is getrouwd met een toneelregisseur. "Elke keer als ik een roman afrond, ga ik ervan uit dat de volgende zich in de theaterwereld afspeelt", zei ze onlangs in een interview. In haar vorige boek, 'Het groene pad' uit 2015, kwam die omgeving al zijdelings aan bod. In haar nieuwe roman staat hij centraal: de levens van Katherine O'Dell en haar omgeving worden bepaald door haar verlangen om …Lees verder

Over Anne Enright

CC BY 3.0 - Foto van/door Hpschaefer

Anne Teresa Enright (FRSL) (Dublin, 11 oktober 1962) is een Ierse schrijver. Zij publiceerde zeven romans, veel korte verhalen en het non-fictie boek Making Babies: Stumbling into Motherhood, dat de weerslag is van haar tijd in Dublins kraamklinieken. Haar thema's variëren van engelen, familie, liefde, bevalling, moederschap tot de Rooms-katholieke kerk en de vrouwelijke lichaamsvorm. Enright ontving in 2007 de Booker Prize voor haar roman The Gathering.

Zij is gehuwd met Martin Murphy, toneelregisseur van het Pavilion Theatre in Dún Laoghaire, en woont in Bray (County Wicklow). Samen hebben zij een zoon en een dochter.

Jeugd

Anne Enright werd geboren in Dublin en ging naar St. Louis High School, in de wijk Rathmines. Met een internationale beurs behaalde zij in twee jaar een International Baccalaureate aan het Lester B. Pearson United World College of the Pacific in Victoria (Brits-Columbia)…Lees verder op Wikipedia