Pieter Verhulst
Corsair
2
Vianen: The House of Books, 2012
366 p.
9789044333718 (paperback)

Al in 1803 werd er in de Afrikaanse wateren strijd gevoerd tegen piraten die dan meestal vanuit een fundamentalistische islamitische invalshoek westerlingen wilden vermoorden en beroven. Hun grote aanvoerder was Suleiman Al Jama. En laat die nu gered worden door de Frans-Canadese Henri Lafayette bij een hevig gevecht op zee. Samen bereikten ze het vasteland en trokken ze naar de geheime basis van de piraten ergens in de woestijn. Daar zou niet enkel een grote schat achtergebleven zijn maar ook een document waarin Suleiman pleit voor vrede tussen christenen en moslims. Ruim twee eeuwen later wordt een groep Amerikaanse archeologen uitgestuurd naar Libië om op zoek te gaan naar de nooit gevonden schat. En tegelijkertijd is Fiona Katamora als Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken op weg naar een wereldwijde vredesconferentie die moet leiden tot het Akkoord van Tripoli, dat voor blijvende vrede in het Midden-Oosten moet zorgen. Helaas, zowel de archeologische zoektocht als de missie…Lees verder
Op weg naar een vredesconferentie in Tripoli wordt het vliegtuig van de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken door terroristen tot landen gedwongen. Zij wordt gevangen genomen en het vliegtuig laat men verderop neerstorten. Tijd voor Juan Cabrillo met zijn schip de Oregon om in actie te komen. Dit schip dat er uit ziet als een aftands vrachtschip is in werkelijkheid een schip met alle mogelijke moderne en futuristische snufjes. Bovendien hebben ze de Pig aan boord, een al even futuristisch voertuig, dat tot meer in staat is dan een tank. De vraag is wie er achter de ontvoering zit en wat zijn doelstellingen zijn. Dit is het zesde deel van het Oregon dossier, een serie die garant staat voor vlot vertelde, spannende verhalen met de meest verrassende ontwikkelingen. Voor karakterisering, nuancering of polititeke stellingname moet men bij de schrijvers niet zijn. Hun wereldbeeld is zwart-wit: Amerika bestrijdt het kwaad. Jammer is dat dit boek uit 2009 nu pas vertaald is: Osama Bin …Lees verder

Over Clive Cussler

Clive Cussler (Aurora (Illinois), 15 juli 1931 – Scottsdale (Arizona), 24 februari 2020) was een Amerikaans schrijver van avonturenromans. Wereldwijd verkocht hij meer dan 125 miljoen boeken.

Cussler groeide op in Alhambra, Californië. Voordat hij dienst deed in de Koreaanse Oorlog als vliegtuigtechnicus, zat hij nog twee jaar op school op het Pasadena City College. Na zijn ontslag werd hij tekstschrijver en later reclamemaker voor radio en tv. Daarmee behaalde hij verschillende onderscheidingen.

In 1965 begon hij te schrijven aan zijn eerste boek, dat uiteindelijk in 1973 uitkwam. Hier kwam Dirk Pitt ook in voor, die in veel meer boeken van hem zou verschijnen. Later nam Kurt Austin als nieuwe hoofdpersoon de fakkel over van Dirk, in de serie van de NUMA-files. In alle boeken speelt de fictieve organisatie NUMA, die aan oceanografisch onderzoek doet, een belangrijke rol.

Clive Cussler was…Lees verder op Wikipedia