Clive Cussler Graham Brown
Pieter Cramer
Nighthawk
Amsterdam: The House of Books, 2020
426 p.
9789044355376 (paperback)

Een raket die naar de aarde terugkeert, raakt uit koers en verdwijnt spoorloos. De VS, Rusland en China beginnen een wedloop om de raket met geheime lading te vinden. NUMA, een Amerikaanse organisatie, wordt ingeschakeld. Met veel tegenwerking en geweld slaagt NUMA erin de raket te vinden. Dan blijkt dat de lading mogelijk de wereld kan vernietigen en moet er onder tijdsdruk gewerkt worden. En dan is er nog een wereldverbeteraar die probeert het proces te dwarsbomen. Eén van de vele spannende thrillers van Cussler (1931). Zoals altijd wordt de spanning tot het laatste moment opgevoerd. De schrijfstijl is vlot met steeds acties en dialogen, waardoor het boek makkelijk te lezen is. Het verhaal lijkt op een filmscript. De personen in het verhaal zijn niet erg geloofwaardig, maar meer stereotypen. Dit doet echter geen afbreuk aan het geheel. Liefhebbers van een spannende thriller zullen dit boek met moeite weg kunnen leggen.

Over Clive Cussler

Clive Cussler (Aurora (Illinois), 15 juli 1931 – Scottsdale (Arizona), 24 februari 2020) was een Amerikaans schrijver van avonturenromans. Wereldwijd verkocht hij meer dan 125 miljoen boeken.

Cussler groeide op in Alhambra, Californië. Voordat hij dienst deed in de Koreaanse Oorlog als vliegtuigtechnicus, zat hij nog twee jaar op school op het Pasadena City College. Na zijn ontslag werd hij tekstschrijver en later reclamemaker voor radio en tv. Daarmee behaalde hij verschillende onderscheidingen.

In 1965 begon hij te schrijven aan zijn eerste boek, dat uiteindelijk in 1973 uitkwam. Hier kwam Dirk Pitt ook in voor, die in veel meer boeken van hem zou verschijnen. Later nam Kurt Austin als nieuwe hoofdpersoon de fakkel over van Dirk, in de serie van de NUMA-files. In alle boeken speelt de fictieve organisatie NUMA, die aan oceanografisch onderzoek doet, een belangrijke rol.

Clive Cussler was…Lees verder op Wikipedia