The double
1
Amsterdam: Ambo|Anthos, 2014
275 p.
9789041425409 (paperback)

Wie zoekt, die vindt

De thrillers vanThe wire-scenarist George Pelecanos zijn bedrieglijk eenvoudig. InDubbel gaat een ex-marinier achter een gestolen schilderij aan, om en passant ook een paar moordenaars op te ruimen. Zijn zoektocht is vooral een manier om met zichzelf in het reine te komen. John Vervoort

NaWat het was isDubbel de tweede roman waarin Spero Lucas de hoofdrol speelt. Lucas is de geadopteerde zoon van Griekse immigranten en werd als marinier uitgezonden naar Irak. In tegenstelling tot vele ex-soldaten die de gruwel van de oorlog hebben ervaren is het Lucas wel gelukt om zijn leven opnieuw op te pakken. Soms duiken de gruwelbeelden uit Fallujah nog op. Wanneer de getrouwde vrouw met wie hij een relatie begint, vraagt hoe het voelt om mensen te doden antwoordt hij nogal laconiek: 'Ik was daar om de vijand uit te schakelen. Ik heb mensen gedood die mij probeerden te doden. Ik heb daar geen morele of filosofische bedenkingen bij.'

Zijn halfbroer, een leraar op een middelbare school, is bang dat Lucas depressief is en zelfmoord zal plegen. Eén ex-soldaat per dag berooft zich van het leven, weet hij. 'Dat is meer dan het aantal soldaten dat dit jaar in Afghanistan tijdens gevechtshandelingen om het leven is gekomen.' Professionele hulp wil Lucas niet zoeken. Prachtig b…Lees verder

Detective Spero Lucas wordt gevraagd twee criminele zaken tot een oplossing te brengen. In de eerste plaats is het waardevolle schilderij ‘Dubbelportret’ gestolen, waarbij een criminele bende betrokken blijkt te zijn. Ten tweede is er de moord op Edwina Christian; haar minnaar wordt hiervan verdacht, maar hij ontkent. Beide onderzoeken gaan gepaard met moorden en spanning. Een derde verhaallijn heeft betrekking op de affaire die Lucas heeft met een getrouwde vrouw. De auteur (1957), woonachtig in Washington, publiceerde vele misdaadromans en schreef ook voor televisie en film. Hij is uitstekend in staat een onderhoudend verhaal te vertellen, met spanning, erotiek, goede karakterbeschrijvingen en informatie die to the point is. De titel van dit boek verwijst naar het gestolen schilderij, dan wel naar het begrip ‘dubbelleven’, waarvan ook sprake is. Vrij kleine druk en ruime interlinie.