Houvast
Harlan Coben
Hold tight
Amsterdam: De Boekerij, 2008
352 p.
9789022549926

De Amerikaanse thrillerauteur Harlan Coben is in nauwelijks een decennium tijd uitgegroeid tot een fenomeen binnen het genre. Zijn werken (Houvast is ondertussen reeds zijn elfde roman) getuigen steevast van een opmerkelijke literaire kwaliteit. Als een schrijver erin slaagt om de twijfel en angsten van zijn personages over te brengen op de lezer, voltrekt zich het wonder: de creatieve vonk slaat over en de dode letter komt tot leven. Andermaal voltrekt zich dat wonder in Houvast.

Meer nog dan in vorige werken vormen maatschappelijke hete hangijzers de stenen waarmee Harlan Coben een interessante en overtuigende intrige opbouwt. Het basisthema van deze thriller is gesitueerd rond de vraag hoever ouders hun controle over jonge adolescenten dienen op te voeren om hun veiligheid te waarborgen. Pesterijen op school, drugsgebruik, zelfmoordplannen over het internet, seksueel gerelateerde gesprekken met virtuele onbekenden: het zijn gevaren die een jongerengeneratie bed…Lees verder
Twee vrouwen worden op gruwelijke wijze vermoord door wat een seriemoordenaar lijkt. Enkele maanden nadat zijn vriend zelfmoord heeft gepleegd, loopt een 16-jarige jongen weg van huis, en een stel ouders doet verwoede pogingen om een nierdonor voor hun zoon te vinden. Met deze drie ingrediënten, die ogenschijnlijk los van elkaar staan, weeft de auteur een spannend verhaal met een zinderend en scherpzinnig plot waarin de fan van Coben de meester herkent. De schrijver zadelt zijn lezer op met een aantal niet te beantwoorden vragen: hoever gaat het recht op privacy van hun tienerkinderen, en is de maatschappij wel in staat de gevolgen van e-mailgebruik en chatrooms te overzien? Een verontrustend antwoord is dat ouders helaas niet in staat zijn hun kinderen afdoende te beschermen. Daarnaast is het een roman met razendsnelle ontwikkelingen, volwaardige en geloofwaardige personages in de omgeving waar de schrijver zich thuisvoelt, New Jersey, aan de rand van New York, een locatie die extra …Lees verder

Over Harlan Coben

CC BY 2.0 - Foto van/door Mark Coggins from San Francisco

Harlan Coben (Newark, New Jersey 4 januari 1962) is een Amerikaans auteur. Hij is de eerste auteur die alle grote Amerikaanse thrillerprijzen op zijn naam schreef. Zo won hij voor Fade Away zowel de Edgar Award als de Shamus Award en voor Deal Breaker de Anthony Award. Zijn thrillers zijn wereldwijde bestsellers.

Na zijn studie in Politieke Wetenschappen vond Coben een baan in de reisbranche, maar begon hij tevens te schrijven. In 1990 verscheen met Play Dead zijn eerste thriller, een jaar later gevolgd door Miracle Cure. Het grote succes kwam met een serie rond sportmakelaar en speurder Myron Bolitar en zijn beste vriend Windsor 'Win' Horne Lockwood III. Daarnaast bleef Coben ook stand-alone thrillers schrijven, waarbij Tell No One (vertaald als Niemand Vertellen) het begin was van zijn succes in Nederland. In 2006 is dit boek onder regie van Guillaume Canet verfilmd als Ne le dis à personne. Coben begon in 2011 met Lees verder op Wikipedia