Frans
Le temps retrouvé
Amsterdam: De Bezige Bij, 2002
403 p.
90-234-0144-1

Kameren met Proust

Klassiek. Op zoek naar de verleden tijd ligt weer integraal in de boekhandel. In het vijfsterrenhotel in Cabourg waar Marcel Proust de zomers van 1907 tot 1914 doorbracht, gaat Marijke Arijs op zoek naar de betovering van de fantasie. In het antieke koperen bed gaat haar mémoire involontaire aan het werk.

De naam Marcel Proust klinkt u allicht bekend in de oren. U weet wel, die Franse schrijver die op zoek ging naar de verloren tijd en hem meer dan drieduizend bladzijden later keurig wist te hervinden. Dat u zijn meesterwerk hebt gelezen, is minder waarschijnlijk. Logisch, want met zijn 40.881 zinnen, 1.267.069 woorden en 9.609.000 lettertekens is Op zoek naar de verloren tijd de lijvigste roman ter wereld.

Proust is namelijk niet alleen de grootste, maar ook de wijdlopigste twintigste-eeuwse Franse auteur. Zijn labyrintische zinnen schrokken de uitgevers destijds af en het had niet veel gescheeld of zijn levenswerk had nooit het licht gezien. André Gide wees het manuscript af. Bij uitgeverij Ollendorf begrepen ze niet 'dat een meneer dertig pagina's nodig had om te beschrijven hoe hij in bed lag te woelen' en ook bij Fasquelle ving de schrijver bot: 'Na zevenhonderdtwaalf bladzijden van dit manuscript (minstens zevenhonderdtwaalf, want veel bladzijnummers zijn getooid…Lees verder

'Le Temps retrouvé', het laatste deel van 'A la recherche du temps perdu', beschrijft de aftakeling van een aantal vrienden en kennissen van de verteller. Zelf beleeft deze een aantal 'onwillekeurige herinneringen', waarbij het verleden integraal herrijst, zoals hem vroeger was overkomen met het Madeleine-koekje en met de muziek van Vinteuil. Hij besluit de Tijd tot hoofdthema te maken van de grote roman waaraan hij voortaan al zijn krachten wil wijden. Daarbij zal hij uitgaan van de herinnering, om zo de verwoestende werking van de tijd tegen te gaan. Dit deel beschrijft dus de rijping tot het kunstenaarschap en is absoluut onmiskenbaar om het geheel te begrijpen. De belangrijkste Franse roman van de twintigste eeuw is nu in zijn geheel beschikbaar voor het Nederlands publiek. Met deze vertaling, die bekroond werd met de Nijhoff-prijs, heeft ook de vertaalster haar levenswerk voltooid. Eerder verschenen als twee paperbacks*. Kleine druk.

Over Marcel Proust

Valentin Louis Georges Eugène Marcel Proust (Auteuil (tegenwoordig deel van Parijs), 10 juli 1871 – Parijs, 18 november 1922) was een Frans intellectueel, romanschrijver, essayist en criticus. Zijn vader was een bekende hoogleraar in de medicijnen en zijn moeder kwam uit een rijke Joodse familie. Vanaf zijn negende levensjaar had hij last van astma. Hij studeerde aan de prestigieuze Sciences Po in Parijs. Hij stierf op 51-jarige leeftijd aan een longontsteking. Hij won in 1919 de prix Goncourt voor À l'ombre des jeunes filles en fleurs.

Ter ere van Proust heet Illiers thans officieel Illiers-Combray.

Privéleven

Gezondheid

Proust was vanaf zijn negende astmatisch en had sindsdien een zwakke gezondheid die hem ernstig belemmerde in bijna alle facetten van zijn leven. Hij was overgevoelig voor zijn omgeving en was daardoor erg precies omtrent zij…Lees verder op Wikipedia