thriller
Twee zomers
Michael Berg 1956-
Vianen: The House of Books, 2008
352 p.
9789044320756

Chantal Zwart is de nieuwe journaliste en presentatrice bij de Franse regionale radio RLP in Limousin, die haar job en haar leven in Parijs achter zich heeft gelaten om opnieuw te kunnen beginnen. Bij dat nieuwe begin hoort ook een nieuw adres, al lijkt haar beperkte budget dat wat in de weg te staan. Na een tijdje werken bij de radio leert Chantal Evelyne, de directiesecretaresse van RLP, waarderen als vriendin. Evelyne stort zich mee op de huizenjacht en ontdekt bij toeval een koopje: een oud huis met een enorme tuin, dat net afgelegen genoeg is. De koop verloopt zo vlot dat Chantal zich afvraagt waar ze zoveel geluk aan verdiende... Of is er iets met het huis? Zou de goedkope vraagprijs meer te maken hebben met het verleden dan met de huidige bouwvallige staat ervan? Wanneer Chantal dan ook nog merkt dat de weinige buren die ze heeft, niet samen bij haar willen langskomen voor een drankje, vreest ze dat ze zich misschien vergiste.

Als lezer krijg je tussendoor in cursief ko…Lees verder
Een jonge radioverslaggeefster bij een Frans regionaal radiostation gaat wonen in een gehucht, waar zij een drama uit het verleden op het spoor komt. Roman met een chronologisch vertelde, eenvoudige hoofdplot met alwetende verteller, afgewisseld met schuingedrukte episodes uit een zomer van lang geleden, verteld door het veronderstelde slachtoffer. De puzzelstukjes komen samen in een niet geheel onverwachte climax. De auteur zet vaart in de verhaalvoortgang, niet te lange zinnen en goedgekozen woordgebruik; vakkundig opgebouwde en goed volgehouden spanning maken dit tot een niet diepgravende, vlotleesbare thriller. Daaraan dragen de met aandacht getekende, niet complexe karakters van de overwegend jonge (late twintigers) personages bij, net als de met veel couleur locale getekende plaats van handeling. Dat de auteur lang voor de Nederlandse publieke omroep werkte, draagt bij aan de spanning in deze onderhoudende thriller. Doeltreffende titelkeuze. Paperback met normale druk.

Over Michael Berg

Michel van Bergen Henegouwen (Heerlen, 4 juni 1956), die schrijft onder de schuilnaam Michael Berg, is een Nederlands thrillerauteur die enige jaren in Frankrijk woonde en werkte.

• Twee zomers (2008)