Spotgaai

Suzanne Collins (auteur)
Katniss (17, ik-figuur) is naar District 13 gebracht, het bolwerk van de opstand tegen het Capitool. De rebellen willen dat Katniss de spotgaai wordt, het symbool van de opstand. Maar is ze daar wel tegen opgewassen? Vanaf ca. 15 jaar.
Spotgaai
Suzanne Collins
9789000372553 (paperback)

Katniss (17, ik-figuur) is uit de arena gered door de rebellen. Ze is naar het geheime District 13 gebracht, het bolwerk van de opstand tegen het Capitool. De rebellen willen dat Katniss de spotgaai wordt, het symbool van de opstand. Peeta is door het Capitool gevangengenomen. Als Peeta op televisie oproept tot een staakt-het-vuren, voelt Katniss dat dát in ieder geval niet mag gebeuren, en besluit ze de spotgaai te worden. Met alle gevolgen van dien. Derde en afsluitende deel van de ‘Hongerspelen’-trilogie*. Het verhaal is minder verrassend dan de eerste twee delen. Het is iets duidelijker waar het heen zal gaan. Wel is het op dezelfde boeiende manier geschreven. Je kijkt als lezer door de ogen van Katniss, die in de tegenwoordige tijd beschrijft wat er gebeurt. Er is minder actie, maar wel een continue spanning op de achtergrond en een grimmige sfeer. Katniss is voordurend in tweestrijd of de oorlog wel goed is en of er zo veel doden moeten vallen. Het verhaal bestaat uit drie delen…Lees verder

Over Suzanne Collins

CC BY 2.0 - Foto van/door David Shankbone

Suzanne Collins (Hartford, 10 augustus 1962) is een Amerikaanse scenarioschrijfster en auteur.

Suzanne Collins wilde aanvankelijk actrice worden, maar uiteindelijk belandde ze achter de schermen. Haar carrière als schrijfster begon in 1991 als scenarioschrijfster van kindertelevisieprogramma’s nadat ze haar master in Dramatic writing aan de Universiteit van New York had gehaald. Ze werkte aan enkele televisieprogramma’s voor Nickelodeon, waaronder de met een Emmy genomineerde series Clarissa Explains It All, The Mystery Files of Shelby Woo, Little Bear en Oswald. Collins was genomineerd voor de Writers Guild of America voor haar medewerking aan het schrijven van de kerstspecial Santa, Baby!

Na een ontmoeting met kinderboekenschrijver James Proimos raakte Collins geïnspireerd om zelf een kinderboek te schrijven. Haar inspiratie voor Gregor de Bovenlander (Gregor the Ove…Lees verder op Wikipedia