De wurger
William Landay
The strangler
Utrecht: Bruna, 2008
368 p.
9789022985786

We schrijven november 1963. Boston rouwt en leeft in een angstpsychose. De moord op Kennedy is talk of the town en de 'Boston strangler' heeft voor de dertiende keer iemand verkracht en vermoord. Een speciaal rechercheteam, een superteam, wordt samengesteld om de jacht op de wurger zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Onder hen bevindt zich procureur Michael Daley, die wordt overgeplaatst van de dienst woningonteigening. Michael is de middelste zoon van een Ierse familie: zijn broer Joe is rechercheur én verslaafd aan gokken, en zijn andere broer, Ricky, is een meesterinbreker. Hun vader, ook een politieagent, is het jaar voordien onder dubieuze omstandigheden om het leven gekomen. Wanneer Brendan Conroy, hun vaders beste vriend, zijn plaats probeert in te nemen aan tafel én in het bed van hun moeder, laaien de spanningen hoog op.

William Landays debuut Getto werd bekroond met de John Creasy Memorial Dagger voor het beste misdaaddebuut van 2003. Ook in het Nederlands…Lees verder
Boston, 1963. Nog geen etmaal na de moord op president Kennedy slaat de Wurger van Boston weer toe. Boston is dan al anderhalf jaar in de greep van deze geheimzinnige seriemoordenaar. Als rechercheur Joe Daley een vrouw redt uit handen van een verkrachter en deze wordt opgepakt, denkt men de Wurger in handen te hebben. Tot er een nieuw slachtoffer valt. Een tweede verhaallijn beschrijft het leven van de drie Iers-Amerikaanse Daley-broers, zoons van een vermoorde politieman: Joe de gokverslaafde, overspelige rechercheur met schulden bij de maffia, Michael de advocaat en Ricky de inbreker. Spannende, vlot geschreven, ambitieuze politieroman met veel aandacht voor sociale en morele aspecten. Tot slot een verantwoording van de auteur over feiten en fictie: het verhaal is losjes gebaseerd op de Boston Strangler-zaak en de bloederige maffiaoorlog die toen woedde. Landay was enige jaren openbare aanklager en won met ‘Getto’ (drie sterren in VN’s Detective & Thrillergids) de John Creasey Memo…Lees verder